Škola je významné kolbiště pro život člověka, stále více však roste význam neformálních vzdělávacích aktivit pro děti a mládež, kde individuální přístup není pouze fráze, kde je naplňována touha po uznání, pochvale a úspěšnými mohou být i ti, kteří ve škole prospívají hůře.

    Mnozí si uvědomujeme, jak moc záleží na rozvoji klíčových kompetencí a podpoře osobního rozvoje každého jedince, který s důvěrou sobě vlastní pravidelně nebo nepravidelně dochází do klubů, kroužků, oddílů nebo se účastní neformálních vzdělávacích aktivit v neziskovkách.

    V projektu K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání (realizátory projektu jsou ministerstvo školství a Národní institut pro další vzdělávání), v klíčové aktivitě Metodická podpora uznávání neformálního vzdělávání, vznikla publikace s názvem „MetodiKa – Kompetence, Kvalita, Kvalifikace, (sebe)Koncepce pro neformální vzdělávání“. Je určena především pracovníkům pracujícím s dětmi a mládeží v nestátních neziskových organizacích, kteří ji mohou využít ve své praxi a postupně měnit svůj přístup k dětem a mládeži v souladu se zřetelem na rozvoj kompetencí každého svěřence.

    MetodiKa – Kompetence, Kvalita, Kvalifikace, (sebe)Koncepce pro neformální vzdělávání (obálka publikace) Metodika zahrnuje čtyři vzdělávací moduly: 1. „Výstavba vzdělávacího programu na pozadí klíčových kompetencí“, 2. „(Sebe)evaluace – Vzdělávací modul a Osobní kompetenční portfolio“, 3. „Školitel“, 4. „Plán osobnostního rozvoje“.
    V metodice k prvnímu vzdělávacímu modulu se autoři věnují kompetenčnímu přístupu, objasňují téma kompetencí a prostřednictvím kompetencí propojují všechny části struktury vzdělávacího programu. Nabízí inspiraci, jak se cíleně zaměřit na jednotlivé kompetence a podpořit jejich rozvoj v průběhu aktivit s dětmi a mládeží.

    Metodika ke druhému vzdělávacímu modulu provádí čtenáře plánováním evaluace vzdělávacího programu, doporučuje metody evaluace a představuje některé sebeevaluační nástroje.

    Třetí vzdělávací modul vede školitele k rozvoji schopnosti lektorovat oba předcházející moduly a podpoří ho v plánování dalšího rozvoje jeho lektorských kompetencí.

    Každý člověk je originální, jedinečný. Každý z nás je osobností, avšak jinak zvládáme úkoly života. Metodika ke čtvrtému vzdělávacímu modulu vychází z nutnosti individuálního a specifického přístupu ke každému člověku a podpory účastníka volnočasových aktivit k možnosti zažít úspěch zejména v tom, co jej zajímá a baví. A to je i základním pilířem neformálního vzdělávání. V osobnostním rozvoji se pracuje s člověkem jako jedinečnou bytostí, která na vlivy, jimž je vystavena, reaguje svým vlastním způsobem. Čtvrtá metodika může napomoci plánovat osobnostní rozvoj pracovníků s dětmi a mládeží a ti mohou využívat své schopnosti v praxi.

    K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání Cílem publikace je poskytnout zájemcům/čtenářům náměty, jak s jednotlivými tématy pracovat, jak je začleňovat do běžných volnočasových aktivit. Její autoři doporučují své ověřené zkušenosti jako recepty, které mohou pomoci připravit neformální aktivity s ohledem na učícího se jedince. Každý má svůj vlastní recept na život a tak je to i ve vzdělávání. Záleží jen na vás, jaká vylepšení přidáte, která doporučení využijete, jak kreativně s předloženými aktivitami naložíte, jak dovolíte sami sobě se rozvinout, případně změnit své dosavadní přístupy v neformálním vzdělávání. Ne vše se vám bude líbit, ne se vším budete souhlasit. A tak je to správně. Jednotlivé části publikace by neměly být neměnným návodem. Inspirují-li vás alespoň některé její části, splní svůj účel. Vzdělávací moduly obsažené v publikaci mohou být realizovány samostatně, je možné je kombinovat a provazovat nebo realizovat postupně všechny čtyři jako ucelený vzdělávací program. Moduly jsou doplněny přílohami, které jsou dostupné v elektronické verzi na www.ka2.cz/publikace, kde je ke stažení i publikace. Její tištěnou verzi je možné objednat na e-mailové adrese havlickova.d@nidv.cz.

    Mgr. Daniela Havlíčková, garantka Metodické podpory uznávání neformálního vzdělávání, projekt K2

    Investice do rozvoje vzdělávání

    Autor