Vědci a ekologické organizace z Evropy včetně Hnutí DUHA 12. května 2016 v otevřeném dopise vyzvali ministra zemědělství Mariána Jurečku (KDU-ČSL) stejně jako ostatní evropské ministry zemědělství, aby hlasovali proti obnově schválení glyfosátu. Jednomu z nejpoužívanějších pesticidů – glyfosátu – skončí licence v červnu tohoto roku. Do té doby musí Evropská komise a jednotlivé členské státy rozhodnout o jeho další budoucnosti.

Proti obnovení licence se postavily některé země, například Francie, Nizozemí, Švédko nebo Dánsko; naopak Česká republika zatím podporuje schválit jeho použití na celých příštích patnáct let. Glyfosát byl přitom zařazen na seznam pravděpodobných karcinogenů a podle vědeckých studií vykazuje i další nebezpečné vlastnosti pro lidské zdraví. Hlasovat budou členské státy 18. a 19. května.

Za pravděpodobný karcinogen prohlásila glyfosát Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC) patřící pod Světovou zdravotnickou organizaci. K tomuto závěru dospěl mezinárodní tým vědců na základě dostatečných důkazů ze studií na zvířatech (které prokázaly např. signifikantní zvýšení výskytu nádorů u myší) i na základě omezených důkazů z výzkumu u lidí pro tzv. nehodginské lymfomy (zhoubné nádory buněk lymfatického systému).

Glyfosát mimoto má i další nebezpečné vlastnosti. Může narušovat fungování hormonální soustavy, je toxický pro lidské buňky a je schopen projít z těla matky placentou do vyvíjejícího se plodu