21. září 2018 uběhlo 10 let od otevření Sluneční školy v himálajském Kargyaku – jednom z posledních míst, kde ve výšce 4200 m nad mořem přežívá původní tibetská kultura.

    Sluneční škola v Kargyaku v Malém Tibetu (Surya.cz) Před otevřením školy umělo v malé vesnici s 200 obyvateli trochu číst zhruba 10 lidí a děti musely být za vzděláním posílány na internátní školy do vzdálených měst. Dnes má Sluneční škola své absolventy a díky projektu se podařilo zastavit vysidlovaní vesnice.

    Neziskovka Surya, která školu podporuje, kromě výuky běžných školních předmětů, učí obyvatele i hygienickým návykům, první pomoci, podporuje obnovu tradičních řemesel, nebo pomáhá se zalesněním oblasti. Dobrovolníci ze Surye vesničanům ale ukázali i to, jak pěstovat zeleninu ve skleníku v zimních měsících. To vše bez jediné dotace EU nebo české vlády. „Projekt financují dárci, kteří chápou a dokáží ocenit jeho jedinečné poslání,“ říká autor projektu a zakladatel sdružení Jan Tilinger.

    Malebný Malý Tibet (z galerie Sluneční školy v Kargyaku, Surya.cz) Surya se v místních snaží také posílit povědomí o unikátnosti místní kultury. „Dalším posláním projektu je zachovat život v zapadlých oblastech světa a zabránit tak zbytečné migraci“, vysvětluje Tilinger. Indická vláda plánuje přes celou oblast vést tzv. transhimálajskou dálnici. Obyvatelé doposud izolovaného Kargyaku tak dostávají díky vzdělání i možnost důstojně obstát v novém světě, který s sebou stavba transhimálajské silnice nevyhnutelně přinese.

    Sluneční škola je projektována jako zero carbon dům. Díky využití slunečního záření lze školu vytápět i v zimních měsících na 17°C. Výuka proto může probíhat celoročně a prázdniny se mohou částečně přesunout na letní měsíce, kdy většina obyvatel sklízí pole.

    Sluneční škola v Kargyaku v Malém Tibetu (Surya.cz) Dnes už je The Sun School in Kargyak známá po celém světě a stala se inspirací pro okolní vesnice, ve kterých také vyrostly nové školy podobné konstrukce. Jan Tilinger tak naplnil svou původní ideu – vytvořit ukázkový model stavby pro širší využití i v okolních vesnicích. O jeho práci má zájem řada evropských univerzit. Na přednáškách ukazuje, jak mohou rozvojové projekty efektivně fungovat s ohledem na tradice a životní i přírodní podmínky místních obyvatel.

    Konečným cílem projektu Sluneční školy je, aby byla schopná fungovat nezávisle na sdružení. „Chceme místní naučit, aby se dokázali o provoz i technické zázemí školy starat sami a jednoho dne tak s organizací přestřihli pomyslnou pupeční šňůru,“ říká Tilinger. Surya pak bude moci pomáhat zase jinde. Už teď jsou v plánu další projekty v rozvojových oblastech.

    10. výročí Sluneční školy v Kargyaku podpořily m.j. také koncerty Ivy Bittové a tibetského hudebníka Ančuka, který českému publiku představil hru na dranyen – tibetskou kytaru. Dvojice koncertů s názvem Iva Tibettová proběhly 21. 11. v Brně a 22. 11. v Praze. Výtěžek ze vstupného a dražby fotografií na koncertech pomůže jak sdružení Surya, tak druhé české himálajské škole Brontosaurů v Himálajích.

    Projekt Surya může podpořit kdokoliv také na www.surya.cz koupí fotografií v galerii fotek.

    Autor